2007-06-13

The walrus was father Mackenzie

Občas se mi zdá, že globalizace už má po práci, protože celosvětová nivelizace (a hlavně amerikanizace) kultury už dál jít nemůže, ale pak mě nějaká drobnost upozorní, že to není pravda. Filmy a hudba (a klipy) už hodně globalizované jsou, a tak se poslední výspou národních kultur trochu paradoxně stávají televize. Ty sice na jedné straně homogenizují kulturní povědomí v rámci svého státu, ale na druhé straně bývají více svázané s jazykem a vytvářejí více původní tvorby a tím vytvářejí nějakou místní kulturní rezervaci.

Tahle vlastnost se názorně projevuje, když se nějaká místní TV hvězda dostane do jiného "oboru", kde na ni pak cizinci nedůvěřivě zírají a nechápou, proč by to měla být hvězda, když o tom člověku nikdy neslyšeli.

Poslední významný případ byl nejspíš Ali G v Madonnině klipu Music (to bylo ještě před Boratem, že...), teď je to aktuálně Mackenzie Crook neboli Gareth z The Office. Ten už mě si sice překvapil, když se objevil jako jeden z nemrtvých pirátů v Pirátech z Karibiku, ale (skoro) hlavní role v klipu Paula McCartneyho to je jiné kafe! =)

A to nemluvím o tom, že to natočil Michel Gondry (ale trochu se opakuje) a jako duch tam poskakuje i Natalie Portman (to jsem ovšem při prvním shlédnutí vůbec nezaregistroval, protože mám příliš ztmavený monitor =).



Mimochodem Paul McCartney je asi jediný člověk, který si může nechat natočit takový klip na prostinkou písničku nahranou s mandolínou a krabicí od bot místo bubnů... =)

4 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

Ale výtečný klip, že? :-)

Anonymní řekl(a)...

krátká poznámka...hehe připomíná mi to, když někomu já něco začnu vykládat - zasvěcení začnou koulet očima a objednávají další láhev, že není kam pospíchat...

ale napadlo mě - Břehymele už úplně umřel???

Vít Čondák řekl(a)...

r.v.: Klip je fajn (Gondry, že jo... =), ale mám pocit, že v tom malém rozlišení na webu se tam hodně věcí ztrácí. Ale nemám strach, že bych to časem neuviděl taky někde v televizi... =)

T.: Z. je stále naživu (přinejmenším vím jistě, že minulý týden byl =), ale několik posledních měsíců se tváří ještě zaměstnaněji, než se tvářil předchozích pár let. Ale ještě tak deset podobných vzkazů a věřím, že sem zase něco napíše. ;)

BrehyMele řekl(a)...

ehm... jak to rict...?
Nepouzil jsi, Tondo, loni terminu "krize stredniho veku"? =)

Ale jo, budou Valassky Spalicek a Boskovice, takze neco vymysli...
A snad se tam i potkame.

Ne tak Gunny, ten ma namireno za lepsim... =)