2017-08-24

Moderat: Kompromis zeštíhluje

V rámci dozvuků Colours jsem narazil na (alespoň pro mě ;) zajímavý rozhovor se Saschou Ringem o nahrávání třetí desky Moderat. Článek je sice už z loňska a je v němčině, ale zase se celý točí kolem technických věcí a "jak se co dělá", což si vždycky rád přečtu, a tak jsem si dal tu práci a pomocí kombinace Google Translate a zbytků znalostí z gymplu jsem text transformoval do češtiny.

(Mimochodem trochu mě překvapila kombinace neformálního stylu hovoru (tykání a spousta anglických slov, které jsem většinou zachoval) a často dost komplikovaných souvětí a knižních obratů. "Das ist nicht normal!" =)


Modeselektor a Apparat se potřetí spojili, aby nahráli album pod jménem Moderat. Sascha Ring alias Apparat prozrazuje v rozhovoru pro KEYS všechno o produkci alba "III", nejnovějšího díla berlínské kapely.

Třetí album Moderat není tak bohatě aranžované jako typické sólové nahrávky Apparat, ale stále je podstatně inteligentnější než většina toho, co se dá v současnosti najít v hiparádách pod heslem "elektronická hudba". Pánové Szary, Bronsert a Ring na "III" stále oslavují zvuk, který je více než jen souhrn jednotlivých částí. Tajemství jejich spolupráce: dělat kompromisy, ale nenechat se jimi kompromitovat.

KEYS: Sascho, vy se teď právě připravujete na první koncerty vašeho turné. Jak převedete nové písničky do živé podoby?

Sascha Ring: To je tentokrát menší kámen úrazu, protože u téhle desky jsem měli docela hodně nahrávacích "session" a pár dnů jsme si hráli s modulárním systémem. Z těchhle audio-buřtů - tak říkáme výsledkům těch nahrávání - jsme pak vystříhali některé části a ty jsou samozřejmě "vytesané do kamene". Už se nedají nikdy rekonstruovat a pokusy udělat něco podobného taky nefungují, takže pak člověk vezme tuhle část a hraje tam něco úplně jiného nebo tak něco.

KEYS: Proč jste se rozhodli použít modulární systém?

Sascha Ring: To musím vzít trochu zeširoka. Přede nějakou dobou jsem měl nehodu na motorce. Když jsem pak ležel doma na gauči, abych se vyléčil, tak mi tu motorku doslova dole přede dveřmi někdo ukradl. Další ježdění na motorce jsem už měl stejně zakázáno, a tak jsem si řekl: "Cool, co kdybych ty peníze, které bych utratil za novou motorku, teď investoval do modulárního systému." Během těch tří měsíců, které jsem musel strávit na gauči, jsem nevytvořil žádnou opravdovou hudbu, ale mohl jsem se seznámit s oblastí modulárních systémů. Nejdřív jsem si pořídil kufr se systémem Make Noise. A ačkoliv jsem už měl v téhle oblasti nějaký "background", protože jsem dříve pracoval s Nord Modular nebo MaxMSP, musel jsem nejdřív začít úplně od základů - řídicí napětí, audio cesty a tak dále. Po kufru od Make Noise toho přišlo ještě víc. Například věci od Mutable Instruments.

KEYS: Jak jste ten systém využili?

Sascha Ring: Je zajímavé, že nakonec jsme ten systém vůbec nepoužili pro syntézu zvuku. Používal jsem samplování. Existuje samplovací modul od Qu-Bit - vlastně je to granulární systém, ale ty granulární funkce jsou dost rudimentární. Výstupní (sic!) materiál docela často tvořily nahrávky hlasů, což byl tak trochu i koncept celého alba. Buď jsem narychlo něco nazpíval nebo jsme použili některý z hudebních námětů, které už jsme měli připravené. V modulárním systému jsme to pak modulovali, abychom tomu dodali rytmus. Dobře je to slyšet třeba v "Running". Na začátku jsme vzali africký rytmus a na konci má písnička třičtvrťový rytmus. Techno valčík! Ale spousta drobností je taky v pozadí. Například různé plochy, pro které jsme použili hlasy protáhnuté přes granulární sampler, ze kterých zůstal jen malý fragment. Tyhle kousíčky se pak zaloopovaly, skoro jako by to byla wavetable. V podstatě takový microsampling.

KEYS: V prvním singlu "Reminder" je taky zajímavý kus zpěvu v refrénu. Jak jste ten hlas upravili?

Sascha Ring: To je prostě jen upravená výška (pitch), ale zní to jako komplikovaný efekt, protože to není můj hlas. Ve skutečnosti je to ženský zpěv. Měli jsme tady jako hosta Lailu Samuelsen, což je cool žena, která mi měla trochu pomoct s psaním písniček. Občas bývám trochu zaseknutý. Začínal jsem u techna a Laila se mi snažila ukázat pár věcí, což ale přineslo jen minimální výsledky. Tady ale bylo super, že jsme mohli použít její hlas. Když jsem se snažil nazpívat řádek "May burning bridges light my way", tak "may" znělo pořád jako ovce, takže jsem se pak Laily zeptal, jestli by to mohla taky zkusit. A protože zpívá hodně vysoko, tak se ta část pak transformovala dolů. Původně jsem chtěl, aby ta část zněla "černě". Soulful. Teď to zní jako taková "umělá čerň".

KEYS: Mluvil jsi o plochách. Které pluginy pro reverb používáš?

Sascha Ring: Absurdní je, že stejně jako dříve používám ošuntělý reverb Platinum z Logicu. Není sice moc dobrý pro opravdu dlouhé dozvuky, ale když ho člověk trochu prostříhá, tak to mám rád. Co se týká seriózních reverbů jsem byl znovu donucen používat Lexicon. Když na hlas přidávám deskový reverb, tak na to teď beru kousek z Lexiconu. Pro Moderat jsou taky dost důležité věci od Soundtoys. Ty jsou v každé písničce. Například pro bubny už nepoužívám žádné normální kompresory, ale hodím na ně vždycky Decapitator. Udělá stejnou práci a ještě jim přidá drsnost. Echoboy je taky skvělý, protože je možné dělat současně i různé granulární věci, když má člověk problémy. Hodně často používám taky Guitar Rig, i když tentokrát jsme nepoužili žádné kytary, ale i jako čistý efekt je cool. Z Guitar Rig mám pořád hodně rád Psyche Delay. Když ho člověk nastaví na Reverse a zapne pár knoflíků, dostane dost hustý delay, který není možné vytvořit žádným jiným nástrojem.

KEYS: Jak vlastně se Sebastianem a Gernotem na desce obvykle pracujete? Sedíte spolu v jedné místnosti?

Sascha Ring: Na začátku je fáze, kdy se samostatně snažíme přijít s tolika různými nápady, kolik je možné. Při tom se osvědčilo udělat každý den aspoň jednu skicu, která nemusí být úplně skvělá. A další den další. Nemá se o tom dumat, jestli si člověk o té věci říká "něco takového už jsem někdy udělal" nebo "to je pitomé". Prostě to člověk udělá a nechá to ostatní poslechnout. To je filtr. Samozřejmě si navzájem důvěřujeme, jinak bychom to nemohli udělat. Když pak po týdnu dám oběma složku se skicami, poměrně brzy se vykrystalizuje, která z nich má budoucnost.

KEYS: Jak to pak pokračuje?

Sascha Ring: Po fázi hledání nápadů se více či méně nutíme pořád sedět ve studiu. Občas sedí někdo taky v kuřáckém studiu a dělá práci, ke které nepotřebuje víc lidí. V podstatě by to mělo fungovat jako u normální skupiny. Z toho pak vznikne zvláštní výsledek - každý sám bychom něco takového nezvládli. Filtr, přes který musí vždy všechno projít, nám sice život ve studiu dost ztěžuje, protože se pak dost dohadujeme a bojujeme za své nápady. To může být extrémně frustrující, ale taky je v tom enormní potenciál. Hodně toho vyhazujeme. To já sám nedokážu. Pro mě je Moderat už tak poměrně minimalistická hudba. Jasně, je tam celkem dost nástrojů, ale když se podíváme třeba na "Reminder", tak je tam klapání dřeva, nahoře synth s efektem lyry, dole basy a hlas. Jako Apparat mám v písničce přes sebe třeba 85 stop. To absurdní je, že dosáhnout mála můžeme jen s mnoha lidmi. Oka sítě, přes které musejí nápady projít, jsou velmi úzká.

KEYS: To dřevěné klapání, o kterém jsi právě mluvil, je vaše vlastní nahrávka?

Sascha Ring: Jo, to jsme nahráli na paletu, na které sem přišly jiné desky. Často si nosíme do studia různé krámy a boucháme do nich nebo si doneseme z kuchyně nějaké sáčky a používáme je jako shaker. Jsem stále toho názoru, že nahraný signál je lepší než vygenerovaný - už kvůli odrazům místnosti, ale i dalším faktorům. Samozřejmě, své kouzlo mají i syntetické bicí, ale my jsme si ujasnili, že zaprvé chceme zvuk nahraného signálu a zadruhé chceme tyhle části hrát úplně jinak. Dobrým příkladem je "Reminder". Rytmus u tohohle kusu nás fakt štval. Nedokázali jsme nic vhodného naprogramovat, a tak jsme nakonec začali beat prostě vyťukávat rukama. Když pak z něčeho takového uděláte loop, vzniknou z toho často opravdu cool pasáže, které by člověk nikdy nenaprogramoval. Funguje to jen v případě, že hudba takříkajíc intuitivně proudí z břicha do rukou. Při přípravě nahrávání taky nejsme super ambiciózní. Nehledáme pro každý zvuk ideální mikrofon a správný předzesilovač. Pořád tu stojí jeden stojan s AKG C414 - to jsou naše holky pro všechno. V takových situacích je taky důležité, že jde všechno rychle.

KEYS: Možná ty pasáže znějí zajímavě právě proto, že nejste dokonalí perkusionisté a že je ve hře i náhoda?

Sascha Ring: Přesně tak. K tomu mě napadá kritika jednoho idiota, který k jednomu mému albu psal: "A pak přichází mandolína, na kterou hraje očividně někdo, kdo na ni hrát neumí." K tomu můžu říct jen: "No jasně, that's the fucking point!" Nebylo to ani nepřesné nebo tak něco, jen to bylo prostě neortodoxně zahraně, komicky zaloopované a nasnímané. Kritiky vlastně dokážu dost dobře přejít, ale tahle mě fakt vytočila.

KEYS: Používáš taky často kytaru...

Sascha Ring: Ano, na téhle desce ne, ale jinak je kytara v mém arzenálu dost důležitá. Často ji smyčkuju přes granulární pluginy a výsledek používám pro zvukové plochy. Přes všechny náběhy, které z té plochy trčí, se pak zvuk vždycky pěkně mihotá. To je můj trik pro zvukové plochy číslo 17.

KEYS: Jaké další triky používáš, abys zvuku dodal teplo nebo špínu?

Sascha Ring: Hodně používám přesamplování. Už u poslední desky jsme často používali spektrální sampler Iris od iZotope. Dá se tam celkem intuitivně nastavit počáteční i koncový bod, ale taky frekvenční rozsah, který se má přehrávat. Když se nastaví poloviční rychlost přehrávání a komické frekvenční okno, zní to pěkně zrnitě a pro ucho překvapivě příjemně.

KEYS: Jaké další zvukové generátory používáte?

Sascha Ring: Fakt toho moc nebylo. Mám dojem, že hardwarový synth jsme třeba nepoužili vůbec. Basy pocházejí stále z Razor od Native Instruments. Ten zní vždycky hutně. V modulárním systému byly většinou nastaveny úplně jednoduché vlnové tvary, které se dále upravovaly různými efekty. Nějaký nóbl syntezátor nebyl vůbec potřeba. Jak už jsem říkal, hodně jsme ušetřili využitím hlasů. A hlavní zvuky, které zní skoro jako z osmdesátých let, jsou z Irisu. Zvonky přeladěné dolů a podobné věci. Myslím, že po zvukové stránce jsme tímhle albem uzavřeli naši albovou trilogii. Louka je spasena. Jestli budeme někdy dělat čtvrtou desku, tak si každopádně budeme muset sednou a vymyslet nový koncept.

KEYS: Díky za rozhovor, Sascho.

Žádné komentáře: