Vzhledem k tomu, že se už prakticky všude objevily recenze Bingriwingri, tak ani já nemohu zůstat stát stranou. Už dlouho mi nikdo nezkritizoval žádnou recenzi (asi proto, že jsem dlouho žádnou nenapsal =), a tak se nenápadně plížím ven z úkrytu. Nebudu vás týrat tím, jak to vypadá, když se člověk pro tuhle desku naivně vydá do běžného obchodu s CD, a raději zamířím přímo k popisu vyšetřovaného subjektu.
Na Bingriwingri jsem byl docela zvědavý, ale zase nemůžu říct, že bych čekal přelomovou desku – a nějak takhle to podle mě taky dopadlo, i když z českého pohledu možná přelomová je. Bratři Orffové dali dohromady pěknou, příjemnou, ale samozřejmě ne bezchybnou desku. Na některých připomínkách jsem se dokonce překvapivě shodnul (a na jiných ne =) s P.P. z NMM a to jsme se předem nijak nedomlouvali! =)
První úskalí pro mě bylo už to omílané označení "elektronický folk" a podobné slovní variace na dané téma. Folk souhlasí, toho je tam dost, ale kde je ta elektronika? Pečlivým poslechem jsem nakonec stopové množství objevil (možná mám v tomto směru posunutá měřítka?) a chápu, že ve větším množství by taky mohla rušit, ale i tak mi časté zmínky o elektronice připadají jako matení posluchačů. O Haydnově symfonii "S úderem kotlů" se přece taky nepíše jako o prvním breakbeatu. =)
Tohle sice není ani tak problém Orffů, jako spíš referujících novinářů, protože jinak proti celkovému zvuku nemůžu říct jediné křivé slovo a k náladě písniček se hodí, jenomže já jsem na základě "přípravné četby" čekal trochu něco jiného, a pak byl zaskočen.
Velkou záhadou je pro mně ovšem celá koncepce desky - tedy proč ji deska vlastně má. Z naprosto nesdělitelných důvodů mi celá spojovací idea Bingriwingri nesedí a připadá mi, že některé písničky na ni byly naroubovány násilím a že jim z toho zůstaly modřiny. A při zmínce o "kostrafónu" se mi otevírá v kapse i zavírací nůž, který nevlastním.
Stejně tak nejsem schopen určit, co přesně mi vadí v některých písničkách na zpěvu, ale prostě to není úplně ono. Místy jsem nesvůj skoro stejně jako při poslechu nahrávky svého vlastního zpěvu a to není myšleno jako lichotka. =)
Z toho, že mě nenadchla koncepce Bingriwingri, už se asi dá uhodnout, že mě více baví ty civilní a nekoncepční písničky a protože jsem příznivcem umírněného lokálního patriotismu, tak je pro mě hitem desky písnička Krnovská. Ta mi svou jednoduchostí a (zdánlivou?) nahodilostí připomíná Tom's Diner - i tím, jak postrádá jakoukoliv pointu. Tohle je destilovaná folkovitost!
Na závěr bych tedy poprosil paní (slečnu?) zapisovatelku, aby k důkazu A (Nanoalbum) připsala jako důkaz B i tuhle desku. Podle mě společně dostatečně prokazují, že koncepční desky s dějem nejsou dobrý nápad a že sci-fi téma to ještě zhoršuje. Písničky pak neposkytují dost místa pro souvislé odvyprávění příběhu a ten zase na oplátku - zřejmě z pomstychtivosti - překáží spontánnosti. Kdybych do toho mohl Bratrům kecat, tak bych se příště vykašlal na velké ideály a spíš se soustředil na malé písničky. Ty jsou totiž vážně fajn.
70%
5 komentářů:
supr. pekne napsane, podnetne pripominky, a vlastni nazor. jen bych rad potvrdil, ze ten koncept je tam opravdu navic. vznikl pouze jako jakasi tematicka nadstavba ci hricka k jiz hotovym skladbam. pokud tam nejaky koncept byl, tak leda z pohledu pristupu k tvorbe jako procesu vzajemneho pochopeni tri naprosto odlisnych lidi a jejich jeste odlisnejsich vnitrnich svetu.
Díky za recenzi recenze. =)
Teď z toho ale nejsem úplně chytrý - "teoretická nadstavba k hotovým skladbám" je určitě případ Krnovské nebo Pátku, ale texty střední části desky (tedy hlavně Bingriwingri a Vzduchem) snad nevznikly jako nadstavba. Přitom samy o sobě působí trochu nedostatečně, jako něco vytrženého z většího celku, nejspíš z nějakého velkorysého folkového sci-fi muzikálu, který ale neexistuje. (Neexistuje?)
Pokud jste do toho šli s tím, že ty dvě písničky budou jen takové úzké tolkienovské průzory na velký příběh, tak je to dost odvážný a stylový trik, ale působí to na mě spíš tak, že vám došlo odhodlání a vznikl takový kompromis mezi hotovými samostatnými písničkami a nedokončeným epickým muzikálem…?
Ale stejně mi není jasné, kde se vzala ta myšlenka na zhudebnění sci-fi. TTB nebo Bowie nebo něco úplně jiného?
ne! dal bych 100%! tohle je česká deska roku! proč? nevím! elektronika tam určitě je, protože to není klasickej folk tak to musí bejt folkotronica! že je folkotronica něco jiného? na tom nezáleží! jarda švejdík na hrad! k dokonalosti chybí už jen video od luňáka a momentky z grilování Escape crew.
"Toho dne byl Stierlitz tak blízko prozrazení, jako nikdy předtím..." =)
Ale tak si to tak neber. =) Mám dojem, že s tím termínem "folkotronica" fakt nepřišli Bratři. Naopak všude píšou, že je to prostě současná podoba folku.
V Quasi Delict se taky griluje? Ale jestli jo, tak já proti tomu nic nemám. Pořád je mi to mnohem sympatičtější, než neosobní korporace, kde je jediným kritériem prodejnost. A Escape asi nebude jenom česká specialita - třeba Morr má tou svou image k Escape taky docela blízko.
(Mimochodem podle Živlu se nemá říkat "Escape crew" ale "Escape Family" - pozor na to! =)
me pri prvniim poslechu naskocilo "Kuře v hodinkách"..a to hodinky nenosim viic jak 15 let, ale datum si hliidaam, stoletii maam 21. jako vsichni kolem_jen mi nepriide az tak duulezityy videt dopredu a slyset k tomu "novou traavu ruust"_i to "kuře" jsem si objevil az po 25 letech od vyliihnutii_lze to interpretovat tak, ze vse si svuj cas najde-s hodinkama i bez..
3.5cloveka
Okomentovat