2008-07-01

machine. Unexpectedly, I’d invented a time

Jedna z prvních "opravdových" desek, kterou jsem měl nahranou na kazetě, bylo Music for the Masses od Depeche Mode. Jenomže tohle album má poměrně netypickou délku, takže přesahovalo ještě kus na druhou stranu kazety a už se tam nevešla druhá regulérní deska. To způsobilo, že tam neznámý dobrodinec dohrál e.p. Martina L. Gorea (koho taky jiného, že? =) Counterfeit (čili Padělek), které se tam vešlo tak akorát.

Těžko říct, jestli to mám z odstupu brát jako projev svého vytvářejícího se vkusu nebo je to spíš přičina toho, jaký vkus mám teď, ale každopádně jsem si tu desku oblíbil a vydrželo mi to dodnes. Přitom si nejsem úplně jistý, proč jsem si ji oblíbil - zvukově je poplatná době a zní jako chudobnější příbuzný Music for the Masses (čeho taky jiného, že? =), aranžmá jsou navíc minimalistická a je všeobecně uznávaným faktem, že Gore je horší zpěvák než Gahan. Snad to bude tím, že Gore dokáže (na rozdíl od stadionového rockera Gahana) působit jako "upřímný elektronický písničkář" a nekazí mu to ani skutečnost, že se jedná o samé "padělky" (totiž cover-verze), k čemuž ovšem hodně přispělo to, že si tam vybral spíše méně známé písničky. Tedy z mého pohledu byly tehdy neznámé všechny a protože ta kazeta nebyla popsaná, tak mi taky poměrně dlouho trvalo, než jsem si všimnul, že tohle už není DM, ale někteří lidé si to myslí dodnes... =)



I tak mě ale překvapilo, když jsem na YouTube po mnoha letech narazil na tohle:



Prvních pár sekund jsem měl dojem, že se jedná o nějakou amatérskou cover-verzi, ale ve skutečnosti se jedná o zapomenutý originál zapomenutého zpěváka jménem Joe Crow. Myslím, že slovo "zapomenutý" si můžu dovolit, protože na Wikipedii je pod jménem Joe Crow jen nějaký indiánský aktivista. Na last.fm je situace o něco lepší - dá se tam najít obal desky Pillows & Prayers, ze které písnička pochází, a v Top Tracks taky názorný doklad toho, že ta písnička je vlastně to jediné, co z té desky ještě přežívá.

Náladu z nepovedeného pátrání mi ale naštěstí zvedly komentáře posluchačů z letošního roku:

Swazi: I know great talent when I hear it. I don't know heck about this artist, but my guess is that he can be big if he really really wants it.

cherryred: Your guess has come about 30 years too late.


Karl má pravdu - rozlišit v hudbě minulost od budoucnosti je čím dál tím těžší...

PS: Nadpis je minipovídka Alana Moorea z Wired.

Žádné komentáře: