2007-01-24

Bez tónů a bez rozmyslu

Je překvapivé, kolik překvapivých věcí se pořád stává. Posledních pár týdnů to vypadalo, že do Toneless si chce každý kopnout, ale přesto mě hodně překvapilo, že se minulý týden do boje proti Toneless zapojili i Toneless. =)

Mluvím o natáčení dalšího dílu pořadu Ladí neladí, které se konalo v den větrné smršti (18.1. 2007) ve Fabricu. Toneless dělali společnost slovenská punková skupina s nepunkovým smyslem pro humor Vandali a malé množství diváků, což bylo zřejmě způsobeno jak méně známými jmény účinkujících, tak opravdu mizerným počasím.

Obě skupiny své vystoupení v pohodě odehrály, ale bez většího publika to nějak nebylo ono (pravda, ke konci koncertu Toneless pár studentů začalo tančit), ale o tom vlastně psát nechci. Zlatým hřebem večera totiž byla tentokrát jednoznačně diskuze.

Začalo se tradičně poklidně, ale když došla řeč na texty Toneless, tak začala atmosféra houstnout. Přítomná kritická veřejnost (nanoru, Formánek, Bureš) se víceméně shodla, že ty texty jsou o ničem, s čímž můžu i bez nějakého podrobného analyzování (ano, uznávám, domácí úkol jsem taky nedělal úplně důsledně =) souhlasit, protože to, co jsem zaslechl, byly samé povědomě znějící větičky a otřepané rýmy (tohle je pro změnu otřepaná fráze =) - prostě nic, co by mě donutilo k pozornějšímu poslechu. A co na to Toneless? "Nás texty nezajímají, stejně to je anglicky a skoro nikdo tomu tady nerozumí."

Kdyby v tu chvíli oznámili, že podle nich je země placatá, tak by to na ostatní účastníky diskuze asi zapůsobilo podobně. Hlavně Petr Fiala vypadal, že nenadále ztratil sluch a že jim na druhé straně stolu nerozumí ani slovo. "Takže vy nic nechcete sdělit?", "Proč hrajete?" a další podobné otázky, které se pokaždé jinými slovy ptaly na to samé. Ale Toneless si už trochu podrážděně vedli pořád tu svou: "Děláme hudbu, texty nejsou důležité. Stejně to nikdo neposlouchá a to, že to vadí pár kritikům, kteří tomu rozumí, nás nezajímá."

Fiala to ale nechtěl vzdát: "Tak proč nehrajete bez zpěvu?" - "Protože rádi zpíváme." No dobře, koneckonců je tu přece scat a třeba taková Iva Bittová si často s texty hlavu moc neláme a Jana Koubková vůbec. A tak Toneless prostě zpívají skládačky z anglických slov, které se rýmují, a jsou spokojeni. My ostatní už tak spokojeni nejsme.

Jenomže Toneless v tu chvíli už taky moc spokojeni nebyli - spíš už měli nervy na pochodu, takže zpěvák Filip Gemroth začal obviňovat Ondřeje Formánka z toho, že prý tvrdí, že v písničkách jsou nejdůležitější texty (pokud vím, tak to tam do té doby opravdu nikdo neřekl). Pak už pro jistotu napadal skoro všechny a sypal do všech směrů ironické poznámky. Jak pak poznamenal Radek Bureš: "byla to taková mediální sebevražda". Jsem opravdu zvědavý, co z toho se nakonec dostane do televize, ale Gemroth poskytl do záznamu dostatek materiálu k tomu, aby ze sestřihu vyšel s naprostým přehledem jako ten úplně nejzlejší (nezaměňovat se slovem nejhorší! =) český zpěvák.

Ale abych se vrátil k důležitosti textu - podle mé "teorie písničky (TM)" jsou v písničce tři podstatné složky: melodie, text a aranžmá (neboli produkce). Dobrá písnička by samozřejmě měla mít vyvážené a kvalitní všechny tři složky, kdežto Toneless jednu složku záměrně ignorují, takže vytvářejí písničkové invalidy, a vůbec jim to nevadí. Jejich písničky mají nohy a ruce, takže se dokážou samy pohybovat, ale nemají ústa, takže vás neosloví.

Ale jak to, že si to Toneless neuvědomují? Vodítkem by mohla být poznámka, kterou prohodil Matěj Porteš: "My u anglických skupin, které posloucháme, taky vůbec nesledujeme texty. Občas si přečteme o čem to je, ale to vůbec není podstatné." (cituju samozřejmě jen přibližně zpaměti)

Toneless prostě neumí vnímat texty, a tak ani neví, o co přicházejí. Stejně jako člověk, který je od narození slepý, si nikdy nebude vědom toho, o co přišel. Bude ovšem působit směšně, když se rozhodne stát se malířem.

Oba hlavní členové Toneless jsou už vlastně porevoluční generace. Ve škole se už učili jen anglicky a od dětství jsou vystaveni anglické hudbě. To by prý mělo pomoct v učení angličtiny, ale zřejmě to nepomáhá dost, protože místo většího porozumění se u nich projevila spíše ztráta schopnosti vnímat písničkové texty (zřejmě i české?). A protože sami texty nevnímají, tak si myslí, že je to norma, ale jaksi přitom zapomínají na to, že Anglii a v USA těm textům jejich oblíbených skupin většina posluchačů rozumí a hodně lidí je i vnímá.

Když se později začal probírat pojem "silná melodie" a jejich nedostatek u Toneless, tak Matěj Porteš argumentoval tím, že novější desky Radiohead taky žádné výrazné melodie nemají, ale to myslím nebyl nejšťastnější argument. Zrovna Yorke považuje své texty za hodně důležité a anglicky mluvící fanoušci Radiohead taky, takže Yorkovy texty jsou pro ně možná důležitější, než ty chybějící výrazné melodie.

michal nanoru ve svém úvodním textu pro tohle Ladí neladí o Toneless napsal, že se dostali do kategorie "nepopulárního popu" (hlavní představitelé jsou prý Southpaw =), což je myslím dokonale vystihuje. Debata nakonec dospěla k závěru, že příčinou tohohle stavu je hlavně ten zmiňovaný nedostatek "silných melodii", ale já bych jim přesto doporučil, aby se ještě zkusili zamyslet i nad tím jedním chybějícím rozměrem, o který svoje písničky vědomě ochuzují - říká se tomu sdělení. To prozatímní sdělení, které jsem si minulý týden z koncertu odnesl ("jsme mladí, povrchní a arogantní parchanti, chodili jsme osm let do hudebky a rádi zpíváme"), totiž asi moc lidí k jejich kytarovému popu nepřiláká. Ale možná je problém jenom v tom, že si vybrali špatný žánr - třeba v hip-hopu by tohle sdělení bylo naprosto dostačující. =)

13 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

No, na debatu jsem vydržel až do konce a pobavil jsem se kvalitně. Místy velmi zábavné okamžiky. Třeba vytočený Fiala okřikl oba z Toneless, "dávejte pozor, vy dva!", což vyznělo jako napomenutí žáčků ve škole :) Zpěvák Filip se dostal do totální opozice téměř vůči všem a ke konci už jen sarkasticky odsekával, že "my jsme přece prázdní dutí a nemůžeme tomu rozumět" a podobně.

Souhlasím, že pokud bude střih chtít, vyjde z toho v TV jako dost velký záporák :)

nanoru podle mne správně tvrdil, že u žánru, který dělají Toneless (pop :) ) není text AŽ TAK důležitý.

Já to vnímám, tak že pokud je hudba s textem na stejné úrovni, je to ideální případ. Pokud se mi ale líbí hudba, jsem do jisté míry schopen text ignorovat. Pokud mě ale v textu něco osloví nebo se mě text nějak vnitřně dotkne, pozvedne to v mých očích i tu "obyčejnou popovou" písničku o level výše. A na to by Toneless měli myslet.

Každopádně tenhle díl v TV doporučuji :)

Jan Binder řekl(a)...

Aby někoho začaly u Toneless bavit texty, musel by umět zpěvák zpívat, nebo by jeho hlas musel mít charisma. Takhle i kdyby měli Toneless texty propracovanější než Shakespearovy sonety, je jim to k hounu.

Vít Čondák řekl(a)...

paul: Díky za doplnění - na něco jsem si při psaní nevzpomněl a část jsem původně nezmínil, aby ten zápis nebyl moc dlouhý. Jinak souhlasím ve všech bodech.

HB: Tak zpívat myslím docela umí. Asi mu v hlase chybí víc osobitosti, ale stejně si myslím, že dobrý text funguje skoro v libovolném podání - pokud je teda zpěvákovi rozumět. =)

Anonymní řekl(a)...

s tim popem je to fakt. vemte si texty kapel jako css (obvzlaste stupidni, viz ma recenze na nmm) nebo i spousty soucasnych a kvalitnich kapel ze skandinavie. chytlavost a inteligentni produkce jsou tam natolik silne, ze se nejaky ty plytky blbosti v textu ztrati. toneless jsou z cech, evidetne podle toho co rikaji nemaji ambice prorazit ven, takze jde spis o hudbu pro spoluzacky z gymplu, ktery poslouchaj coldplay. uz pred dvema lety jsem rikal, ze se ta kapela znici zevnitr, protoze ty zlobivy detsky dusicky si pujdou po krku. a hle, zbyli uz jen dva a ja jsem zvedavej jak to bude za par let az trochu dusevne a snad i hudebne vyzraji. doufam, ze to s nima nesekne az si uvedomi kam se (ne)dostali :)

Vít Čondák řekl(a)...

pp: "zbyli jen dva" - To asi není úplně pravda, protože basák je prý (říkali) původní, jenom měl půl roku pauzu (tj. zřejmě ho vyhodili, ale pak ho zase museli vzít zpátky =).

majk řekl(a)...

tak tohle je už moc.. chlapci z toneless jsou jen ubozí chudáčci, v podstatě za 'to' nemůžou. dávám vinu spíš těm, kteří se o ně zajímají, píší o nich a ještě je zvou do televize. ztrácet čas s něčím takovým jako toneless je neomluvitelné.

Vít Čondák řekl(a)...

majk: Tak třeba já jsem vlastně přímo o Toneless ani moc psát nechtěl, ale bez těch podrobností z celé akce by to asi moc nedávalo smysl. Takhle mají (negativní) reklamu zadarmo. =)

T: Právě ten jejich pragmatismus mi na tom ale připadá nejsmutnější. Ještě pořád se u nás projevují dozvuky bitvy o jazyk v písničkách. Několik let jsem od českých skupin, které zpívají anglicky, poslouchal argumenty o tom, že angličtina je pro ně přirozenější a kdesicosi, a nakonec si dovím, že ti mladí zpívají anglicky, protože stejně nepočítají s tím, že by to někdo doopravdy poslouchal. Za tohle jsme bojovali?! =)

majk řekl(a)...

nic proti takovémuto příspěvku. výsměch na blogu, pokud je na místě jako zde, nikdy není od věci.. jen se divím těm, kteří o nich píší do hudebních časopisů, na hudební servery a zvou je do televize. je to ostuda vypovídající o stavu muziky v čechách.
o těch anglicky zpívajících češích, mě to přijde jako komedie, první lekce angličtiny, úsměvná záležitost, co se týče výslovnosti, složitosti, obsahu, sdělení, všeho.. póza. rádobysvětovost. trapnost.

Anonymní řekl(a)...
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Vít Čondák řekl(a)...

Tak psát to jako výsměch Toneless jsem právě nechtěl (nebudu jim do toho fušovat =), ale připadá mi, že sami na sobě ukázali jeden z obecnějších trendů české scény, který stojí za zmínku.

Jinak bych se mohl na nějaké vysmívání vykašlat, protože daleko rozumnější je o úplných hrůzách mlčet, aby se o nich nikdo další nedověděl a nemohly tak napáchat více škod. =)

majk řekl(a)...

článek samotnej samozřejmě výsměch neni, ale mezi řádky je jasný, že toneless jsou prostě blbečci nehodný jakýkoliv pozornosti..

a na celou českou scénu bych to také nezobecňoval, pokud mám mluvit za sebe, tak na (víceméně) amatérské severo- či západočeské hudební scéně, kde se trochu pohybuju, je takovéhle jednání a postoj k muzice a textům zcela vyjímečný, spíš to vidím na přesný opak. ale lidi jsou různí a je to jen o nich..

Anonymní řekl(a)...
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Anonymní řekl(a)...
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.