2007-01-15

Einfach gute Filme

Ondříčkův Grandhotel se dostal na Berlinale
Český film se po čtyřech letech objeví na prestižním festivalu Berlinale. Do nabídky se dostal Grandhotel režiséra Davida Ondříčka. Grandhotel bude na Berlinale promítán v rámci nesoutěžní sekce Panorama, potvrdila mluvčí českého filmu Renata Elhenická.

Menzel se na Berlinale střetne s Eastwoodem
Nový film českého režiséra Jiřího Menzela Obsluhoval jsem anglického krále bude reprezentovat českou kinematografii v soutěži jednoho z nejprestižnějších mezinárodních filmových festivalů v Berlíně. Jak dnes oznámili organizátoři Berlinale, film byl definitivně přijat do soutěže, v níž bude promítnuto nejméně 15 filmů.

Možná jsem trochu paranoidní, ale připadá mi to trochu zvláštní.

Jak už v tisku několikrát padlo, tak český film se na Berlinale nedostal už pořádně dlouho a letos to najednou jde. Přitom ani Grandhotel, ani "Král" u nás nesklidili zrovna nadšené ohlasy, naopak recenzenti byli většinou spíše kritičtí. Grandhotel navíc propadl i komerčně, což se Králi zřejmě nestane, protože jeho zhruba patnáct let se táhnoucí reklamní kampani se nedalo uniknout. =)

Takže co vlastně otevírá cestu na festival do Berlína? Co mají oba filmy společné? Je mi to až trochu trapné, ale mám dojem, že to jsou ohlasy tzv. "sudetské otázky". Ale ono je to asi pochopitelné - nemusíte se nutně omlouvat za odsun, ale alespoň zmínka potěší a každého člověka víc zajímají příběhy, kterého se ho osobně týkají, takže proč by Němci neměli mít zájem o "Sudety"?

Ostatně když chcete vyhrát Oscara, tak je taky vhodné do filmu zakomponovat holocaust (Obchod na korze, Jakub lhář, Schindlerův seznam, Musíme si pomáhat [that was close], ...) a nikomu to nepřipadá divné.

Tak mě napadá, že snem každého ziskuchtivého producenta je natočit film, který by byl úplně o všech, protože tím pádem by byl taky pro všechny. Jediný problém je zřejmě v tom, že národností je tolik, že by žádná z nich neměla dost velký "screen-time", a navíc by se pak určitě někdo tvářil dotčeně, že jeho národ byl vykreslen negativně. Pak nezbývá než hledat "univerzální témata", která se netýkají národností, ale pokud možno něčeho, co mají všechny národy společné nebo na čem se alespoň přibližně dokážou dohodnout (přírodní katastrofy, mimozemšťané, nezaměstnanost, špenát, ...) A tak jsem se vlastně dostal k povzbudivé pointě, že u filmu jsou nejsilnějším nástrojem porozumění mezi národy peníze potenciálních diváků. A to se občas říká, že peníze jsou zlo...! =)

Ale stejně jsem pořád zvědav, jaké ohlasy si české filmy z Berlinale přivezou...
Okomentovat