2006-01-20

Klopýtám v Rejžkových stopách

Ještě nedávno jsem tady rýpal do nekrologů Jana Rejžka v Týdnu a najednou mám nutkání se přidat.

Bohužel je asi typické, že teprve tento týden, kdy se objevila zpráva, že Jiří Cieslar zemřel, jsem si uvědomil, jak málo jsem o něm věděl, a přitom jsem četl tolik jeho článků! Přiznávám, že jeho domovské Literární noviny jsem vždycky míjel (jen čas od času jsem četl o nich =), a tak mám učitě zkreslený pohled, ale připadalo mi, že třeba právě vedle notoricky známých televizních katů Rejžka s Justem působil Cieslar v médiích zbytečně až příliš nenápadně. (Alespoň mě potěšilo, že Jan Rejžek teď Cieslara označil za našeho největšího filmového kritika a další pěkný článek napsal Ondřej Štindl.)

Schválně se podívejte do archivu Reflexu - Cieslarovy texty nebyly obvyklé "recenze filmů" a nebyly cool, ale zato šly do takové hloubky, že jsem často žasnul, protože opravdu umožňovaly vidět ty popisované filmy novýma očima - a to dokonce i ty filmy, které jsem ani neviděl! =)
Protože jsem Jiřího Cieslara neznal, tak těžko můžu napsat, že mi bude chybět, ale vím jistě, že jeho články mi chybět budou.

Přitom by mě docela zajímalo, co v poslední době říkal třeba na "sedmý film Woodyho Allena"* nebo co by doporučil ke shlédnutí z Filmového klubu - a hlavně jak by ty filmy rozebral na nejdrobnější součástky, ale toho už se bohužel nedočkám.

***

Ale když už jsem utekl k filmu, tak si teď nemůžu odpustit reklamu právě na ten Filmový klub, protože pokud jste ještě neviděli Adaptaci, tak teď ve čtvrtek prostě musíte! Kdy jindy můžete vidět takhle velkorysý scénáristický remix knižní předlohy a současně film, který se v průběhu děje sám píše?
Pravda, spousta lidí má problém vyrovnat se s tím, že celý film postupně buduje křehkou atmosféru, aby ji mohl v závěru s šíleným úšklebkem rozmetat, protože "tohle je jen film a celé je to vymyšlené", ale já vás varoval! =)

Žádné komentáře: