Je zvláštní, že jakkoliv se v poslední době neustále mluví o tříštění společnosti na uzavřené skupiny, které se prý zabývají jen svými tématy a zbytek je nezajímá, tak v médiích se projevuje spíše opačný trend. Možná to je pochopitelné - média se snaží nacházet témata, která by oslovila co největší počet lidí, takže když se objeví cokoliv výraznějšího, tak se to jako epidemie šíří do okolí a najednou o tom mluví, píšou a točí všichni.
Tento týden se do médií vrhnul Grandhotel.
Raději se nebudu snažit spočítat, kolik článků, ve kterých bylo použito slovo "grandhotel", jsem za poslední týden viděl, ale občas mě ještě něco dokáže překvapit i na poměrně nečekaných místech.
Tak kupříkladu pořad styl. Člověk by si třeba povrchně řekl, že z této strany nebezpečí nehrozí, ale chyba lávky. Když se objevila Lenka Trčková (v šatech?!) a oznámila, že dnešní díl pořadu bude věnován hotelům, bylo mi jasné, odkud vítr vane. Z Ještědu. "A co myslíte? - Měl ho tam!"
Za prozatimní mediální vrchol Grandhotelu ovšem považuju něco jiného.
Ano, Jaroslav Rudiš s Grandhotelem dosáhl spisovatelského Olympu a dostal se na titulní stranu magazínu Kauflandu! Opakuji - žádné Literární noviny nebo Host, tam se dostane kdejaký pisálek (nic proti Jiřímu Dědečkovi! =), ale Kaufland! Tam se z českých spisovatelů mohou dostat jen ti nejslavnější - Michal Viewegh, Václav Havel a s trochou štěstí snad i Jiří Stránský. Jaroslav Rudiš je rozhodně v dobré společnosti.
Blahopřeji! =)
PS: Samozřejmě opět zdravím "člověka, který kdysi udělal ilegální stránky k Šeptej"! =)
10 komentářů:
Great blog and very interesting.
I'm blogging from Chile in Soth América.
Thank you.
taky jsem na to koukal jako blazen. u rudise to ale dela to, ze ma naprosto vymaklou image, kterou u nas nema ze spisovatelu nikdo, snad bara nesvadbova maximalne halina "velky vystrih s vemenama" pawlovska. vypada cool, snazi se psat cool stylem (ackoliv mu to moc nejde) a ted ma navic cool film, co vic si muze prat!! velka gratulace a dukaz, kam az to muze hudebni publicista dotahnout!!! kdyz si koupi poradne vyrazny bryle!
Mně se zrovna zdá Grandhotel docela špatnej. Postavy jsou na jedno brdo, navzájem si podobný s postavama z Aloise Nebela; minimálně typově jsou stejné.
Tak mi vadí prakticky shodný styl vyprávění hlavního hrdiny. Jako by to znovu vyprávěl Alois Nebel. Je to průseroví hlavně kvůli tomu, že ten styl je docela výraznej a ojedinělej, tak to bije do očí. K dobré knize nestačí vyměnit slovo vlak za slovo mrak.
Rudiš se neubránil ani levnému humoru (třeba při popisu jihoamerickejch telenovel).
Často se o Grandhotelu píše jako o románu, přitom je to rozsahem průměrně dlouhá novela, možná spíš bude patřit k těm kratším.
Kniha mě sice bavila, ale čekal jsem něco výjimečnýho, ne tuctovýho...
karl: Ta brýlová terorie se mi docela líbí, ale moc bych na ni nesázel. Podle důvěryhodných informací (z páté ruky =) za tím nejsou brýle, ale to co vždycky - osobní kontakty (dříve se používalo slovo známosti =).
jdv: Dík! Já jsem knížku ještě nečetl a tohle je první text, ze kterého jsem se o ní něco věcného dověděl. Ačkoliv to je skoro neuvěřitelné, tak tohle je v té záplavě opsaných tiskových zpráv první recenze, která je delší než jedna věta.
Navíc jsem ochoten té podobnosti s Nebelem věřit. Od mraku k mlze (der Nebel) to není příliš daleko. =)
to mr. Vít: Jsem zvědavej, co mi k tomu názoru řekne kámoš, kterýmu jsem to právě půjčil.
Ono je to dobrý (kdyby to v tom předchozím postu zaniklo), ale po mega úderech Nebel a Nebe pod Berlínem už Rudiš ztrácí na údernosti. Opakuje se. A v knize je místy cítit podobný degenerativní znaky jako třeba u Tebou zmíněnýho Viewegha spojený s možností svou knihu opravdu dobře prodat...
HB
Priznam, že Nebe nad Berlínem mi přislo jako osmý vývar z Topolovy Sestry a Nebel mě vyloženě zklamal. Ale je to v pohodě, zasloužíme si jednoho cool spisovatele. Rudiš by ale měl začít dělat nějaký pořádný skandály (grupensex na vlakovém wc, plivání na autority nebo alespoň něco zdemolovat v opilosti). Nestojí to nic a prodá se víc knih!!
Koukam, ze si tady kluci honite nejaky nedoreseny vlastni ambice... Get it more cool! :-)
(lola)
Nerekla bych, ze zrovna Styl na CT ma nebo mel zapotrebi delat reklamu zrovna filmu Grandhotel. Nejspis se to jen hodilo tematicky. Nic vic bych v tom nehledala. Videla bych to na shodu nahod.
anonymous 28/1/07: Já si nemyslím, že Styl dělal záměrně reklamu Grandhotelu - a snad tak nevyznívá ani ten zápis...? Spíš si myslím, že prostě někdo ze štábu Stylu tehdy zachytil rozbíhající se grandhotelovskou vlnu a napadlo ho, že by nebylo špatné tomu věnovat jeden díl. Prostě taková klasická mediální zpětná vazba - média se zabývají věcmi, které už vytáhla do popředí jiná média.
Mimochodem viděli jste LENKU TRČKOVOU v nejnovějším díle Stylu(tj. 14. 7. 2007)?
Má "šaty", které jsou jí jaksi dlouhé (nebo velké), a proto krásně zvýrazňují visící cecky -- opravdu stylové!
Okomentovat