2007-06-03

No fidelity

Už bych si měl zvyknout, že elektronická scéna má svá specifika, ale stejně mě pořád nepřestává udivovat.

Před časem mě překvapilo, že Kieran Hebden aka Four Tet používá (nebo možná používal - přece jenom je ten článek už starší) pro nahrávání "a wicked microphone" který dostal jako příslušenství ke zvukovce Creative Labs. Prý je ideální pro nahrávání kytary, jenom musí z nahrávky odfiltrovat chrčení hard disku. (Nevím, jak se Hebden vyrovnal s tím, že zveřejněním téhle informace způsobil smrt několika starších zvukařů s nalomeným zdravím. =)

Tento týden (čili pozdě) jsem pro změnu zaregistroval, že label SubPop u příležitosti vydání desky Dntel "Dumb Luck" uspořádal remixovou soutěž a dal na web k dispozici vokální stopu titulní písničky. Nevím, jaký mikrofon používá Jimmy Tamborello, ale rozhodně v tom záznamu slyším kromě jeho tichého zpěvu nahranou i podkladovou hudbu, kterou měl při nahrávání puštěnou. Zřejmě zatím nenašetřil na sluchátka. =)

Rozhodně to vypadá, že význam zvukové kvality studiových nahrávek se mezi odborníky zřejmě přeceňuje, protože posluchači si nakonec stejně ničeho nevšimnou. (Tedy aspoň v těchhle případech.)

PS: Zdravím mikrofon astmatického atleta! =)

4 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

no fidelity? jak se to veme.. co nejmíň technických vymožeností a zpětných úprav je pro mě daleko víc uvěřitelnější, než uměle vymazlený, 'dokonalý' zvuky. jestli fidelity znamená věrnost a výstižnost, tak bych si pro výše popisované vypůjčil spíš třeba hlášku new adventures in hi-fi. jinak ta dntelovo stopa je poděl..
p.s. astmatického atleta nezdravím.

Vít Čondák řekl(a)...

"New Adventures" se nabízelo až moc, takže mi bylo blbé ho použít.

A k bodu dvě mě napadá jediné - že vás to ještě baví... "To jste družstevníci?" =)

pwnbrk řekl(a)...

ha.. mam za to ze ta muzika co slysis v te zpevove stope (dntel) je prave sejmuta ze sluchatek. kdyby to mikrofon odebral z odposlechu (monitoru) tak by byla daleko vic slysitelna.

to ze jde v hlasovych stopach slyset i podklad je bohuzel vyjebavka dobrych mikrofonu, sejmou vsechno.

pravdu mas, ze "význam zvukové kvality studiových nahrávek se mezi odborníky zřejmě přeceňuje", ovsem nejde o vsimnuti/nevsimnuti. kdyz mas co rict tak staci jeden mikrak, koutoucak a treba banjo a muze TO byt tam.

Vít Čondák řekl(a)...

chick: Jasně, stačí si vzpomenout na předrevoluční kazety s všemi možnými folkaři.

Je fakt, že by to mohlo být slyšet i z těch sluchátek. On to nazpíval tak potichu, že by tam vylezlo i tohle, ale myslím, že to nevylučuje ani ty bedny. Já mám doma na blbnutí celkem citlivý mikrofon, ale když ho postavím kolmo v bednám (a moc to neřve), tak je tam těch přeslechů slyšet asi míň.