2007-06-24

Nejmenuju se Anička!

Ladí neladí, 21.6.2007 @ Fabric, Ostrava

Letošní letní slunovrat byl přeplněný konkurenčními kulturními událostmi. Začal festival Glastonbury, v Praze hrála Tori Amos a v Ostravě na Černé louce v bouřce na bezplatném koncertu Aneta Langerová, což samozřejmě odlákalo některé povrchnější hudební fanoušky. (Ahoj všichni! =) Naopak my, fajnšmekři, jsme zůstali věrní klubové scéně, která nikoho nezajímá, a vyrazili jsme na natáčení dalšího pořadu Ladí neladí s projekty Peťo Tázok a My Name Is Ann!

Tedy ve skutečnosti jsem vyrazil spíš z nějakého pocitu dluhu, protože Knoflenka v rozhovorech naznačovala cosi v tom smyslu, že Ann je především pódiový projekt, a tak jsem usoudil, že by bylo vhodné získat na její tvorbu komplexnější pohled.

Když jsem v hustém dešti přicházel k Fabricu, tak jsem měl o účast vážné obavy, kterou ještě prohloubili pánové s lístky u vstupu. Když jsem totiž otevřel dveře, tak to chvíli vypadalo, že jsou šokovaní z toho, že skutečně někdo přišel, ale nakonec nebylo tak zle. Uvnitř už bylo asi třicet lidí (počítám i celý TV štáb =) a když dorazila tradiční výprava se studenty z kolejí, tak se počet lidí v klubu dostal na snesitelnou úroveň.

Pak se ještě asi půl hodiny čekalo, protože jak jsem zaslechl, tak kdosi důležitý byl v tu chvíli ještě zaseklý před Ostravou, ale to jsme hravě překlenuli sledováním projekce klipů. (Opravdu jsem nečekal, že někdy uvidím v Ostravě na Ladí neladí dva staré klipy Bertine Zetlitz – Twisted Little Star a Girl Like You!)

Pak se najednou v klubu objevili jak všichni účinkující, tak pražská výprava publicistů (nanoru, Formánek, Rodriguez) a mohlo se začít.

Peťo Tázok

Jméno Peťo Tázok jsem už sice zaslechl, ale byl jsem líný si zjišťovat podrobnosti, takže jsem si řekl, že se nechám překvapit a k překvapení skutečně došlo. Místo mnou očekávaného hustorappera totiž na pódium vylezli čtyři docela sympatičtí a ne-zcela-neznámí nerdi s rozdílným typem hudebního postižení – tedy (zleva) DJ Spinhandz s gramofony, Karaoke Tundra (Viktor Tverdochlibov) s notebookem, multifunkční beatboxer Ježíš táhne na Berlín (Ondřej Skala) s krabičkama a s kytarou (na kterou ale spíš vyluzoval zvuky, než doopravdy hrál) a samozřejmě ústřední a mně neznámá postava Peťo Tázok (pokud jsem správně pochopil, tak to je taky pseudonym) s mikrofonem.

Peťo Tázok

Celé vystoupení bylo docela zajímavé, ale spíše jako rarita, kdežto jako koncert bohužel příliš nefungovalo. Občas to vypadalo, že si každý z pánů na pódiu myslí, že je na úplně jiné akci. =) Nevěřil bych, že to někdy v brzké době řeknu u projektu, který vychází z hiphopu, ale je to tady a nedá se tomu vyhnout – bylo to příliš intelektuálské.

Jak je typické pro Karaoke Tundru, tak jednotlivé tracky byly velice krátké, takže se sotva se publikum trochu srovnalo s rytmem, tak následoval nějaký break a přechod k něčemu úplně jinému. (Monty Python by bledli závistí. =) Velký problém byla ale především nesrozumitelnost rapu. Peťo Tázok používá nějaký absurdní efekt zkreslující hlas do podoby mutujícího šmouly, který asi není na závadu na studiové nahrávce, ale naživo byla výsledkem velmi snížená srozumitelnost. Já opravdu nemívám problém v tom, že bych nerozuměl slovenštině, ale tentokrát jsem zachytil tak zhruba polovinu. Stačilo to k tomu, abych tam zaregistroval náladu rané Mňágy, která se snaží prokopat ven z maloměsta, kde se nic neděje, ale nebylo to úplně ono.

Největší ohlas tak měla vložená „masturbační“ scénka Ondřeje Skaly, který si asi dvě minuty rytmicky ťukal mikrofonem o přezku na opasku a výsledný zvuk různě efektoval. Je to asi nepřenositelné a nevysvětlitelné, ale fungovalo to a působilo to fakt vtipně.

Asi po hodince to pánové bez snahy o přídavek zabalili a začala se připravovat scéna pro „Aničku“. (Pokud jsem se nepřeslechl, tak takhle Knof-Lenku Morávkovou během pauzy překřtil Petr Fiala. =)

My Name Is Ann!

Na pódiu se roztáhla černá igelitová fólie s reflexními abstraktními obrazci, zapojily se jeden (nebo dva?) notebook a jedny mini klávesy a mohlo se začít.

MNIA se opravdu nedá říkat skupina, protože celá výprava se skládala z pěti lidí a nikdo z nich vlastně na nic nehraje. Přesněji řečeno skoro nikdo. =) Ještě přesněji řečeno tým tvořily tři malé holky (nemyslím věkem, ale vzrůstem kolem 160 cm) a dva mladí junáci. Dělba práce probíhala tak, že Knoflenka na pódiu čas od času klikla na notebooku a střídavě pokřikovala do mikrofonu nebo hrála na saxofon, kolegyně Svatka na scéně choreograficky působila a občas se chytila kláves a zbývající scénograficko-technická trojice zůstala v publiku, kde představovala tři nejnadšenější fanoušky, což oproti rozpačitému zbytku publika nedalo moc práce.

Celé vystoupení začalo tím, že kluci připochodovali s praporem MNIA a slavnostně ho předali Knoflence, která ho hrdě třímala, zatímco Svatka naznačovala, že se jí ho snaží vyrvat. Po chvilce to vzdala a místo toho pevně stojící Knoflence prolezla mezi rozkročenýma nohama. V tu chvíli kolem mě prchnul Rodriguez v záchvatu křečovitého smíchu, ale asi po minutě se mu zřejmě povedlo se uklidnit a zase se vrátil.

V podobném duchu vystoupení i pokračovalo, jen trochu ubylo choreografie a přibylo nepřesně hraného pípání na klávesy, ve kterém se obě slečny střídaly. Notebook hrál jako z CD, Knoflenka se ještě vytasila se španělštinou a megafonem a to bylo tak všechno.

K zajímavému momentu vlastně ještě došlo, když Knoflenka ke konci koncertu oznámila, že teď navíc pustí svůj první klip. Ve Fabricu je totiž obvykle projekční plátno na opačné straně než pódium, takže když se klip spustil, tak se všichni diváci otočili směrem k plátnu a za jejich zády holky dál „hrály“. Byl to opravdu trochu zvláštní pohled.

Někdy v té době jsem si taky všimnul, že pozvaní publicisté už raději opustili svá místa v publiku a sledují to z trochu praktičtějších míst u baru. Nebylo to prostě vystoupení, které by diváky strhlo… Na druhou stranu ale asi musím přiznat, že pro náhodné návštěvníky to bylo díky větší hudební předvídavosti stravitelnější než nevypočitatelní Peťo Tázok & Band.

Beseda

Debata probíhala víceméně tak, jak jsem předpokládal. Peťo Tázok and Band zněli jako někdo, kdo si je vědom toho, že tvoří menšinovou hudbu a je s tím smířený, jen litovali toho, že místo MNIA s nimi nevystupovali WWW (kteří by jim opravdu byli stylově mnohem bližší). Navíc kritici je docela chválili, takže to byla taková nekonfliktní nuda. =)

Na druhé straně Knoflenka and her crew se tvářili jako nepochopení umělci a navzájem se ujišťovali o tom, jak jsou všichni pro projekt nepostradatelní.

Rodriguezovi to dělalo hrozné věci s obličejem a záznam toho, jak se tvářil, by se dal použít jako nejvýstižnější recenze. Já, jako řadový divák, jsem bojoval s nutkáním vrhnout se ke stolu, vyrvat jim mikrofon z ruky a umístit ho někam úplně jinam, kde by jim to asi nebylo úplně příjemné, ale naštěstí jsem vydržel.

Všichni měli chuť svou tvorbu vysvětlovat, protože přece MNIA tvoří umění, které se „líbí spoustě lidem“, a nechápali, jak je možné, že se to nelíbí nikomu z ostatních, kteří seděli u stolu (jedinou částečnou výjimkou byl nanoru). Nejpoužívanějším slovem večera se stala „autenticita“, která je podle všeho univerzální odpovědí na všechny kritické připomínky. Není podstatné, že hudba zní amatérsky, protože je autentická. Není podstatné, že choreografie není nic moc, protože je autentická. A to samé se samozřejmě týká scény, kostýmů a klipu (ten byl mimochodem slušný). Kvalita (ať už je to cokoliv) nebo dojem, který si z toho odnesou diváci a posluchači, není vůbec důležitý, protože to je autentické a to vyváží cokoliv.

Vzpomněl jsem si na povídku Woodyho Allena „Kdyby impresionisté byli zubaři“, ve které si Vincent van Gogh neustále stěžuje, že pacienti nechápou jeho zákroky a zubní můstky. Myslím, že by si ji Knoflenka měla přečíst.

V besedě si dále stěžovala na to, že novináři jsou líní studovat historii jejího projektu a že se vůbec nesnaží pochopit jeho pozadí. Například ona přece vůbec není publicistka, protože psát začala až ve dvaceti jedna letech, ale hudebnice, která začala už v pěti letech. Opravdu jí tu sebejistotu závidím. Já hraju od svých pěti let fotbal, a přesto bych se dnes o sobě neodvážil tvrdit, že jsem fotbalista.

Myslím, že pozadí jakéhokoliv projektu může být zajímavé, ale vždycky je prvořadé, aby diváky a posluchače zaujal samotný „produkt“ – proč by se zabývali pozadím něčeho, co se jim nelíbí? A opravdu by mě zajímalo, jak by Knoflenka zhodnotila desku, kterou nahrála, kdyby ji nahrál někdo jiný.

Jak už jsem zmínil, tak jediný michal nanoru MNIA částečně pochválil, když prohlásil něco v tom smyslu, že žádná ze složek sice není moc dobrá, ale že se mu líbí ta koncepce a že očekává, že skupin tohoto typu (myšleno i Peťo Tázok) bude přibývat.

Možná ani netušil, jak přesná to byla poznámka. Na vlastní oči jsem byl svědkem toho, jak během posledních pár minut koncertu MNIA vznikla téměř kompletní koncepce nadějného dívčího projektu I Am Performer (název možná není definitivní). Doufám, že se mi o něm podaří zjistit více podrobností, protože je určitě na co se těšit a Mojmir Papalescu jistě brzy pozná, že si vybral nesprávný projekt. =)

Jinak ale nejvýstižnější závěr celého večera dodal jeden z kameramanů při balení techniky: „Chválabohu, že teď bude pauza.“

PS: Tento text jsem psal déle než dvě hodiny! =)

16 komentářů:

tucznak řekl(a)...

perfektni. skoda zes na fotak netocil rodrigueze, protoze to muselo bejt skvely. vic takovejch reportu!

Anonymní řekl(a)...

díky za zmíňku. ale jmenujeme se i am performer. takhle! bez tý stereotypní popkulturním konzumem zdeformovaný čtyřky! mimochodem, v současný připravujeme další show (po who i am? už druhou) s pracovním názvem when rodriguez smiles...

Anonymní řekl(a)...

Je pravda, že Peťo Tázok naživo nebyl tak působivý jako na EP (které je opravdu výborné), ale přesto jejich vystoupení bylo proti Aničce o několik tříd výše.

Zejména ty dětské klávesky, které měly zřejmě dodávat punc jakési záměrné naivity ještě více zdůrazňovaly amatérskost toho všeho. Horší skupina na Ladí neladí prý byla už jen kdysi jakýsi dnes neexistující slovenský dívčí soubor..

A s tím mikrofonem jsem měl taky chuť někoho přetáhnout, zejména toho člověka, který po dvacáté opakoval ty fráze o autenticitě :)

Vít Čondák řekl(a)...

tucznak: Dík, ale kdybych měl takových reportů psát víc, tak už nedělám nic jiného. =) Bohužel jsem s sebou neměl foťák (jen mobil), ale mám dojem, že Rodriguezova mimika bude vidět i v televizi.

mh: "Ómlouvam se, pane Kupka, že sem vam skazil firmu!" =) Na scestí sterotypního popkulturního konzumu mě svedl ten odkaz na I-AM-X, ale už to opravuju...

paul: Jo, Péťo Tázok byl(i) lepší, ale tím, že nedělali pauzy, se nedalo poznat, kdy by se mělo tleskat. Na tom by měli zapracovat! =)

Anonymní řekl(a)...

kurva tam bych chtel bejt! asi bych se smal jeste vic nahlas nez rodriguez :D jinak taky se pripojuju - skvele napsany.

tucznak řekl(a)...

2 gunny: dobra, dobra. ale to blogrollovani by bylo zase o neco zabavnejsi.

Anonymní řekl(a)...

Péťo Tázok je skutečně pseudonym - zkus si do slovenčiny přeložit "Pět otázek". Jak koukám, od té doby, co jsem je před rokem viděl poprvé a naposledy, tak se rozrostli (tehdy byli ještě jen dva s KT) - budu si je zas muset někde vychytat.

Vít Čondák řekl(a)...

pp: Ono to právě vypadalo, že se R. snaží ovládat, ale stojí ho to spoustu sil. Ale veřím, že ty by ses asi neomezoval... =)

T: No jo, sakra! =) Ale to skutečné jméno jsem nezaregistroval. A rozšíření souhlasí. Oni zmiňovali, že desku udělali ve dvou a že tohle je rozšířená live sestava, která se tak nějak sama vyvinula a mění se podle toho, kdo má zrovna čas.

Anonymní řekl(a)...

křestním je Marian, ale dál si to nepamatuju. Mimochodem jsem před pár dny měl Knoflenku v radiu jako hosta a hrozně se bavila tim, jak všichni v tom Ladi neladi měli potřebu z toho dělat ne obyčejnej koncert, ale "bitvu těch dobrejch (PZ) proti těm špatnejm (MNIA)" a rozvinula zajimavou uvahu na téma, že kdyby tam skutečně PZ měli WWW, jak si přáli, byli by nejspíš za ty zoufalce oni...

A jako taková pěkná tečka za tím pořadem byl telefonát jednoho posluchače, který řikal, že mu připadne rozkošně zábavné a pikantní jak všichni ti, kteří už pouhou existenci MNIA považují za útok na svou osobu, jim vyčítají přesně to, co u jiných považují za plus. A jako příklad uvedl The Prostitutes.

Vít Čondák řekl(a)...

To je zajímavé, jak si z toho každý odnese něco úplně jiného. =) Já jsem totiž při debatě rozhodně neměl dojem, že by to někdo bral jako bitvu, jenom se prostě kritikům PT líbili a MNIA ne. (Ostatně těžko to hodnotit jako "obyčejný koncert", když PT byli nic moc a MNIA místo koncertu předvedly/i spíš slabší taneční vystoupení.

S WWW by to určitě vypadalo úplně jinak a zřejmě by WWW měli výrazně větší ohlas u publika než PT, ale nemyslím, že by kvůli tomu kritici začali PT nějak víc deptat. I v LN se občas stává, že se kritikům líbí obě skupiny. =)

Názor posluchače asi úplně nechápu... Co je to "přesně to"? Nenapadá mě jediná věc, která by spojovala The Prostitutes a MNIA (teda kromě Španělska =).

Budu se opakovat, ale osobně mi u MNIA ani tak nevadí jejich hudba (ta zase tak kontroverzní není), ale hlavně to jejich přesvědčení, že jsou nepochopení a že dělají vyšší konceptuální umění. Nedokážu se smířit s tím, že sama Knoflenka nevidí, že to prostě není deska srovnatelná se zbytkem světa.

Anonymní řekl(a)...

Vtipny bylo, ze ja jsem celou dobu nepochopil, co mi Knoflenka vyklada, ze mam chapat. Takovy zmateni jsem uz u nikoho nevidel hodne dlouho. Ale ta holka je na jiny planete- kompletne. To vystoupeni bylo srandovni (ja dostal zachvat smichu pri tom kostymovym intru a fakt jsem nemohl asi minutu zastavit), ale budiz. Treba uz jsem videl i horsi. Ale to jeji zvaneni po koncertu se vazne vydrzet nedalo. Asi takhle- kdyby tam s Peto Tazok byli WWW, nikdo by z te debaty nevysel jako do sebe zahledene intelektualni nedochudce. Takhle to bohuzel Knoflenka bohuzel musela vzit na sebe (spolu s partou tech jejich dvou zhulenych kamosu:). V televizi to mozna nebude hezky pohled, protoze ja to vazne chvilemi nemohl vydrzet a asi jsem se tvaril dost nechutne, ale mel jsem dve moznosti- bud se tvarit, nebo ten porad uplne znicit. Coz jsem nechtel.

Anonymní řekl(a)...

styčných bodů Prostitutes a MNIA je hned několik:

- obě kapely jsou ambiciózní víc než je zdrávo
- o obou se mluví víc, než za co opravdu stojí
- obě jsou na tom bídně s invencí a obě jsou tak blíž pojmu "vykrádání" než pojmu "inspirace"
- obě jsou naživo spíš nuda
- obě natočily jen průměrnou desku
- obě se tváří moderně a pohodově, ale nejsou ani jedno

Mně osobně z toho vyplývá, že je mezi nimi jediný rozdíl - jednu mají blogopublicisté rádi/ líbí se jim /respektují ji a druhou ne.
Jenže koho to krom nich trápí?

Vít Čondák řekl(a)...

anonym: Mno, publicisty to myslím zase tak moc netrápí. =) Mimochodem pokud mám mluvit za sebe, tak já Prostitutes nijak zvlášť neposlouchám, takže bych asi neměl být obviněn ze zaujatosti.

Vyjmenované styčné body jsou myslím dost na vodě. Za co kdo stojí, jestli to je nuda a jaká je deska je vyloženě subjektivní hodnocení, to není žádný argument. Takhle bych snadno prokázal i podobnost dechovky a Beethovena. =)

Ambice a snahu tvářit se moderně u Prostitutes fakt nevidím. Jak by se to mělo projevovat? Spíš se zrovna trefili do anglické vlny, ale nemyslím, že by to dělali podle nějakého promyšleného plánu.

To, že oboje zní jako kopie, asi souhlasí, ale rozdíl je v tom, že
Prostitutes zní jako dobrá kopie a MNIA jako kopie špatná. (To je pro změnu moje subjektivní hodnocení. =)

Anonymní řekl(a)...

No z toho, co jsem tu četl, se mi zdá, že MNIA považují mnozí ani ne tak za špatnou kapelu jako za útok na svou osobu již pouhou jejich existencí :-)

Anonymní řekl(a)...

jsem příznivec MNIA, skoro se stydím...a když teda přejdu přejmenování na "anička", které mi přijde efektně laciné, tak myslím, že největší "sebevědomí" a "autenticitu" má Rodriguez, ten by pořad zničil...

Vít Čondák řekl(a)...

(Maxim = diskutér v červeném tričku? =)

Nevím teda, na koho je vlastně směřována ta připomínka na "efektně laciné přejmenování", ale já jsem nikoho nepřejmenovával. Nemůžu za to, že Petr Fiala přišel na natáčení nepřipraven a myslel si, že jméno skupiny je založeno na skutečnosti. =)