2006-04-11

Tainted Ad

Dřív se říkalo, že klipy jsou reklamou na písničku, ale ty časy už jsou asi dávno pryč. Teď to jsou prostě reklamy na cokoliv. To asi není žádná revoluční zpráva, ale včera jsem na Vivě zase narazil na jednu pěknou ukázku trendu. Postarala se o to Rihanna s klipem S.O.S. (Rescue Me).

První věc, která mě zaujala, byla hudba a nebylo to její originalitou. =) Když totiž celý track postavíte na samplu Tainted Love (samozřejmě že v té verzi od Soft Cell), tak je jasné, že o originalitu vám moc nejde. Jinak celý klip vypadal poměrně normálně - Rihanna se vlnila před kamerou tu s doprovodem, tu sama a zpívala (melodie a text byl původní - jestli tedy tuhle formulaci můžu v tomhle případě použít =), klipová klasika.

A najednou, asi v půlce klipu, se místo zaběhnutého záběru poskakujících lidí objevil krátký, ale zato velký detail ruky, která drží mobil (a píše sms "S.O.S."). Prostě celoobrazovková reklama a navíc pěst na oko, protože žádný podobný záběr v klipu nebyl. Prostřih a zase zpátky. Jenomže vtip byl v tom, že ten záběr byl na Vivě kvalitně rozpixelizovaný - podle všeho jsem nebyl jediný, komu to připadalo jako skrytá reklama nebo spíš neskrytý product placement, a ten někdo zakročil.

Pak mě ale přepadly pochybnosti - co když ten klip je rozostřený už od výroby a já autorům křivdím? Tak jsem chvíli pátral po webu a velice rychle jsem se divil ještě víc.

Tak zaprvé originál klipu je normálně ostrý (na webu i v jiných, méně bdělých televizích =) i s telefonem a samozřejmě jménem výrobce. (Jmenovat natruc nebudu. =) Zadruhé měl ten klip premiéru na webu jedné nehudební firmy, ovšem nebyla to firma vyrábějící mobily, ale firma vyrábějící boty a sportovní oblečení (tu nebudu jmenovat už vůbec =), která to bere jako součást své nové kampaně. Zvláštní je, že v klipu jsem si nevšiml žádných sportovních bot, kdežto telefon byl viditelný až moc. Že by tam byl jako "red herring" na odvedení pozornosti? Nebo bylo prostě sponzorů víc a dělí se o náklady? Čert a Jay-Z aby se v tom vyznal...

Dneska už si člověk prostě nemůže být ničím jistý, protože je to všude samý
virový marketing a "komerce se vkrádá i do reklamy." =)

Žádné komentáře: