2016-04-23

Nejniternější tvorba


5fold
Endogenní e.p. (2016/04)

V poslední době (tj. cca 10 let =) jsem se sice na mnoha místech dočetl, že doba hudebních alb skončila nebo přinejmenším končí, protože všichni si pouští jen jednotlivé písničky na YouTube, ale já jsem tradicionalista a mám rád trochu větší celky (aspoň e.p.), takže tady je další zhudebněná sbírka různých psychických stavů z několika posledních let... ;)

Mimochodem titulní fotku jsem pořídil už před několika lety a zachycuje plot na horní straně Bazalů, takže mi připadá v mnoha ohledech symbolická.

"Už ti někdo řekl, že to všechno zní hrozně depresivně?"

Kompletní zip (MP3 320 kbps/ 52 MB)



Nedělní nákupy
2007-2012

Začátek textu poměrně přesně popisuje okolnosti, za jakých mě napadl - bylo sychravo a šero a já jsem jel v dlouhé koloně aut na nákup. Moc se mi tam nechtělo, ale zrovna probíhal "dlouhý temný čas svačiny duše"* a neměl jsem v záloze žádný lepší plán.

První demo Z. okomentoval slovy, že mu to připomíná Kryla, což ovšem nebyl můj záměr a tak následovalo tradiční vleklé předělávání až do současné podoby, ve které nahrávka jaksi neplánovaně zamrzla - mimo jiné proto, že jsem v té době změnil DAW a přestěhovat rozpracované stopy i s efekty do nového formátu se ukázalo jako příliš pracné.

*) Nakonec to však byla nedělní odpoledne, co nedokázal snést, a ta strašlivá apatie, která se dostaví zhruba ve 2:55, když už víte, že ten den se nemá cenu víckrát koupat, a ať zíráte sebeurputněji na kterýkoli odstavec v novinách, stejně ho nepřečtete, ani nepoužijete revoluční techniky roubování, kterou popisuje, a přestože fixujete hodiny očima, ručičky se neúprosně posunou na čtvrtou, kdy vstoupíte do dlouhého, temného času svačiny duše. (Douglas Adams: Život, vesmír a vůbec)

Poetismus
2006-2016

Tohle je zřejmě prozatímní rekordman v délce předělávání. Začátek byl přitom docela nevinný: nahrával jsem cosi naprosto jiného, když se mi vybavil kousek básničky, o které jsem ani nevěděl, že ji znám, a tak jsem si ten kousek hned nazpíval. Měl jsem podezření, že jsem to někde slyšel recitovat Alfréda Strejčka, ale pak jsem zjistil, že se jedná o Lyrické smetí Františka Halase a že jsem to asi četl v antologii Poetismus. Zbytek původního textu se mi ale nehodil do krámu, a tak mě napadlo, že bych to mohl tématicky propojit s jiným poetistickými texty (Biebl, Seifert, ...). ("Bělavé páry" a "blankyt" jsou tedy z Máchova Máje, ale nebudeme se nimrat v detailech... ;)

Předělávání se ovšem netýkalo ani tak textu, jako spíš hudby. První verze měla znít jako gospelový sbor zpívající do tikání hodin, ale bez skutečného sboru byl výsledek dost rozpačitý. ;) Pak následovalo několik dalších verzí a ještě víc "tvůrčích pauz", až letos vznikl tenhle kombinovaný hybrid začínající téměř akusticky a končící elektronickou tuckou (tzv. nepochopený autorský záměr).

Teorie velkého stesku
2011-2016

Jedné noci jsem v hotelu ve Wrocławi bilancoval zážitky ze svých nemnohých služebních cest a zdálo se mi, že většinou to nebyla velká zábava.

Jistou zajímavostí je, že hudební doprovod se vyvinul z experimentování se samplem závěrečného akordu symfonického orchestru. Nakonec se z něho stala podivná basa a definitivní podobu mu dodal vocoder.

Oznámení
2013-2016

I tenhle kousek začal vznikat jako kus zhudebněného textu, a protože se mi zdál neobvykle pozitivní až optimistický, tak mě napadlo, že by z toho mohla být poměrně normální mainstreamová písnička (včetně akordového kolečka), ale nejsem si jistý, jestli se tenhle záměr povedlo dotáhnout do konce...

Konec prázdnin
2013-2014, 2016

Základ téhle písničky nejen o konci prázdnin vznikl překvapivě na konci prázdnin při plavání v moři. Jinak ale text není zcela autobiografický - podstatná část vychází ze sledování chování ostatních zahraničních turistů.

Track byl prakticky hotový už v roce 2014, ale teď jsem na poslední chvíli usoudil, že to nevyznělo tak, jak jsem původně zamýšlel, a že by tomu možná pomohlo, kdyby to bylo nazpívané o kus výš. To ovšem znamenalo transponovat o tercii taky celý doprovod, čímž se změnily i některé poměry v mixu a vůbec se to předělávání celé zamotalo, takže si nakonec samozřejmě nejsem jistý, jestli výsledek stojí za ty komplikace.

Stromy v mlze
2014-2016

Krize středního věku čeká skoro na každého a nemusí to být ani přesně ve středním věku... Sloky zůstaly od první verze v podstatě nezměněné, kdežto refrén (nebo to, co ho nahrazuje) několikrát změnil harmonii a frázování. Původní záměr byl trochu jiný, ale ke krizi střední věku se elektronika moc nehodí, takže výsledek zní spíš "unplugged".

Okomentovat