2008-01-31

Once aneb Spiknutí po česku

Ve fotbale se poměrně často stává, že rozhodčí něco přehlédne (a teď nemluvím o kapřících, ale opravdu jen o přehlédnutí). Pokud je to mezistátní zápas a to přehlédnutí se týká něčeho významnějšího, tak je zcela běžné, že novináři v postižené zemi píší o strašlivé křivdě, zatímco novináři v nepostižené zemi si té křivdy obvykle vůbec nevšimnou a místo toho píšou o heroickém výkonu svých borců, kteří zodpovědným výkonem na hranici sebeobětování slavně zvítězili a ukázali, že... ale však to znáte. Jen zřídka se stává, že si se té křivdy všimnou i ti zahraniční novináři, což pak alespoň trochu potěší fanoušky postiženého mužstva, protože se můžou utěšovat větou, že "i oni to museli uznat", ale tím to končí. Nevzpomínám si na žádný případ, kdy by novináři postiženého státu volali na UEFU a dožadovali se vysvětlení, co s tím vedení fotbalové unie hodlá dělat. Situace, kdy by s podobnou stížností volali novináři ze státu, který nijak postižen nebyl, se úplně vymyká mé představivost. Jenže co není možné u fotbalu, to je možné u hudby! =)

Docela jsem si lámal hlavu nad tím, co k tomu dvojici Luboš Kreč a Jan Dražan vedlo. Ještě bych dokázal pochopit samotný článek, kde slavně "odhalí" to, co v podstatě všichni, kdo se o to aspoň trochu zajímají, vědí, ale ten telefonát mi připadal už příliš "snaživý". Nemluvě o tom, že jejich snaha už nestačila k tomu, aby získali taky vyjádření Hansarda a Irglové. Tak co si od toho vlastně slibovali?

V první chvíli jsem si myslel, že se tím udáním ani nikdo nebude vážně zabývat, jenže tenhle předpoklad mi nevyšel. Tipovací neúspěch mě ovšem neodradil od víry, že písnička vyřazena nebude. Připadalo mi, že na takový výrazný zásah do hlasování už je příliš pozdě a navíc by tím pořadatelé vlastně museli přiznat, že něco zanedbali a to by asi ani jim nebylo příliš přijemné. Přemýšleli o podobných otázkách i v redakci Týdnu? A pokud ano, proč s tím odhalením přišli až na poslední chvíli, když všechna fakta byla známá už delší dobu?

Autoři nakonec údajně poskytli organizátorům Oscarů podrobné vysvětlení i časový plán vzniku i postupných reinkarnací písničky Falling Slowly, takže nominace byla potvrzena a dobro zvítězilo nad lží nad nenávistí nebo tak něco. Ostatně v různých diskuzních fórech se dají najít i svědectví fanoušků The Frames, že když skupina tuhle písničku hrála, tak že ji Hansard uváděl slovy, že ji napsal pro film Buskers (pozdější Once) svého kamaráda Johna. Všechny tyhle věci ale přece v redakci Týdne museli při přípravě článku zjistit, takže jim muselo být jasné, že písnička nakonec vyřazena nebude a situaci dramatizovali zcela uměle. Takže "komu tím prospějete"?

I vzhledem k načasování těsně před rozesílání hlasovacích lístků členků Akademie se může zdát, že to celé byla levná reklamní kampaň pro (!) Once, která měla upoutat pozornost členů Akademie a navíc získat jejich sympatie, protože kdo by nechtěl nějak "odškodnit" soutěžícího, který už musel nespravedlivě vytrpět tolik křivd...? Uvidíme, jestli se to nějak projeví, ale je zřejmé, že takto to redaktoři Týdne původně nezamýšleli, protože jak víme z jejich článků (a v tomto bodě jim pravděpodobně můžeme věřit), tak se Hansardovi dokonce ani nemohou dovolat a prakticky ho neznají. Pochopitelně - redakce sídlí v Praze, takže Dublin nebo Valmez jsou jim lhostejné. Ovšem jedna osoba zapojená do celé "aféry" přece jen v Praze působí...!

Myslím, že už je jasné, že za nitky tahá (poměrně ze závětří!) Jan Hřebejk, který toto vše rozpoutal pouze proto, aby dodatečně získal v USA neplacenou propagaci pro svůj film Kráska v neznázích! Pravděpodobně se jedná o velmi dlouho připravovaný plán, protože Falling Slowly použil přesto, že ho Hansard upozornil, že je to písnička určená pro jiný film (Hřebejk původně rafinovaně předstíral, že chce použít úplně jiné písničky!), takže je zřejmé, že nikdy není dobré podceňovat muže v námořnickém tričku.

Zbývá vyřešit otázku, co Hřebejk na oplátku slíbil redakci Týdne. Osobně jsem velmi zvědav, kdo bude na konci titulků k filmů U mě dobrý uveden jako hlavní mediální partner!

(inspirováno pořadem Detektor)

7 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

o once se mluvilo už dost, ale ten detektor, ten mě dostal!:)to ne můj největší současný tv objev.a hlavně ta grafika, co strčí do kapsy i odvážnou image Az kvízu!

Vít Čondák řekl(a)...

Jo, o Once se toho napsalo už dost, ale nakonec jsem si řekl, že by se pravda (ehm) měla dostat na světlo!

A Detektor je opravdová síla. Bojím se, že takhle kvalitní pořad se v TV dlouho neudrží!

Anonymní řekl(a)...

Vypada, ze to byla nejen reklamni kampan zamerena na cleny Akademie, ale i na ceskou verejnost. Zde je dukaz. A jeste ocenuji autora, ze se nenechal zmast Hrebejkovym tvrzenim, ze novinare z Tydne zaplatili Disneyho agenti, a ze vynesl pravdu na svetlo bozi.

Jan Binder řekl(a)...

Znám maličko (ale fakt hodně maličko) Luboše Kreče, nicméně dost na to, abych s klidem mohl tvrdit, že není blb. Spíš bych tipoval hlavní aktivitu na Dražana. Osobně pochybuji, že je to nějaký "propagační komplot". Spíš je Dražan fakt blb.

Jan Binder řekl(a)...

To nic nemění na tom, že mi přijdou Irglová s Hansardem zajímaví jako přímý přenos hnízda ptáka Dodo.

Vít Čondák řekl(a)...

HB: Teda doufám, že je jasné, že to spiknutí je naprostá blbost (viz Detektor, zhruba od půlky toho mého textu to jsou všechno přehnané úlety), ale je pravda, že mi pořád není úplně jasné, proč měli v Týdnu dojem, že napsat to "odhalení" je dobrý nápad. Ale to možná neví ani oni sami. =)

Mně se The Swell Season původně docela líbilo, ale teď už toho je fakt trochu moc...

Jan Binder řekl(a)...

Já jsem tu druhou půlku původně totiž vůbec nečetl. Jen jsem ji projel očima, zakroutil hlavou a napsal komentář.
Já nechápu nic spojeného s tímto článkem.
Ale je pravda, že já nechápu dost reportáží a super zpráv, a tak čtu už jenom sportovní rubriky.